HTML

a hallgatag macska naplója

Ezt személyes blognak szánom ("csak én és a világ angolul beszélő része tudhatja" :-). Lusta vagyok kézzel írni a naplót, a tinta is elmosódik egy idő után. Olyasmiről írok, ami velem történik, vagy ami arról jut eszembe. Tekintve, hogy főállású, (harmincas) negyvenes irodai patkány vagyok, borítékolhatóan nem lesz 007-es szintű a feszültségfaktor: könyvek, filmek, munka, család, töprengés.

Friss topikok

"Budapest élhetetlen" - indulatos poszt

2023.05.01. 09:06 csendes macska

 

… Háromnapos ünnep, ráadásul pápalátogatás is; jó idő van, én persze turistás övezetben lakom amúgy is; mostanra már szinte ölni tudnék, akkora a turistacsürhe, plusz most még a vidékről felmászott szektás tömegek is itt tobzódnak (a Westend oldalában, nem viccelek, kb. 50 turistabuszt láttam!!)

Most különben is rossz kedvem van, menzesz előtt vagyok rémes hangulatban, és szörnyű derékfájással. Úgyhogy most kiírom magamból ezt a rég fogalmazgatott posztot is!

Nemrég végigolvastam egy ehhez hasonlóan személyes blogot, az persze sokkal jobb volt; nem írom le, melyiket, mert igazán nagyon tetszett (az enyhe sznobizmust leszámítva). Mindössze egy dolog volt, amin többször kiakadtam. A blogger egy vidéki városból (amit szintén szeretek) jött fel Pestre, és olykor – hozzáteszem, hogy tényleg nem gyakran –, kifakadt, hogy Pest meg a pestiek ilyenek meg olyanok; meg a békávé, meg a gonosz nénik a Zrínyi utcában stb. …

Mint született budapesti, akinek már a szülei is itt születtek, az ilyesmitől mindig morcos leszek, annak ellenére, hogy én is rühellem Budapest rosszabb oldalát, természetesen. De most ennél a blognál tök felidegesítettek ezek.

Nem tetszik Budapest?? Lehet maradni otthon. Szar a BVK? A debreceni vagy a szegedi tömegközlekedés biztos egy álom. Tömeg van? Hát ja, tömeg, van, mert – na és itt világosodtam meg! Azért van itt tömeg, mert a budapestiek jó része, talán egyenesen a fele, vidéki, kérem szépen!!

Hirtelen leesett a tantusz, hogy 29 év munkaviszony alatt a kollégáim igen nagy része, mint ez a blogger is, valahol vidéken megszületett, ott is élt jó sokáig, és már csak érettségi után/főiskola után/házasság után/meló miatt jött fel Pestre. Tehát vidéki.

A vidék fogalma alól most Pest megyét meg az agglomerációt nagylelkűen kiveszem, tehát nem arra gondolok, hogy a pomázi vagy a budaörsi ember Budapesten dolgozik. Hanem arra, mikor az ország másik feléből jön ide, növeli itt a tömeget, és még ő panaszkodik, hogy „milyen zsúfolt ez a Budapest”.

Hát persze hogy zsúfolt bzmeg, ha minden vidéki ide mászik fel!

Ha most kísérletképpen minden egyes budapesti lakoson végigmennénk, megkérdezve, hogy „hol éltél 18 éves korodig?”, és ha az Pest megyén kívül lenne, azokat egy hétre kitoloncolnánk, Budapest egész élhető lenne.

Most nem azt akarom mondani, hogy mindenki ott is pusztuljon meg, ahol született; nyilván vannak helyek vagy egész kicsi falvak, ahol egyszerűen nem lehet boldogulni. OK, ezt aláírom. De minek jön az amúgy is túlzsúfolt Budapestre?! Miért nem jó a megyeszékhely? Például egy Hajdú-Bihar megyei falusi nem ám Debrecenbe menne, neeeem, neki Pest kell! De miért? Debrecenben nincs meló? Nem elég nagy város? Van ott pláza is, szép főtér, szerintem épp elég a munkalehetőség. Nem, a világért sem, az neki nem tetszik, csakis Pestre akar jönni!

Aztán feljön, és rí a szája, hogy itt micsoda tömeg van, meg lökdösődnek és bunkók. Hát persze hogy tömeg van, mivel minden vidéki így gondolkodik és áramlanak fel tízezrével, és könnyen lehet, hogy aki fellök téged a Combinón, az fél éve még Mucsajröcsöge-külsőn volt postás. Vagy akármi.

Így viszont tök elnéptelenednek – viszonylagosan persze – a megyeszékhelyek, bezárnak helyek, és akkor meg már azért „kell” Pestre jönni a maradéknak, merthogy Debrecenben/Egerben/Kaposváron/Szolnokon nem lehet megélni.

Ha szépen ott maradnának, akkor lenne munkája a fodrásznak meg az óvónőnek; de mivel a kisgyerekes feljön Pestre, így az óvónőnek nincs munkája, így ő is feljön Pestre; aki meg ott marad, az meg nem bírja a gyerekét oviba adni és dolgozni, merthogy az óvoda bezárt, mivel az óvónők elmentek; így aztán kénytelen feljönni Pestre…. Önfarkába harapó saját kígyó!

Akinek valami rettentő spéci munkája van, mondjuk a KFKI-ban atomfizikus, ami nincs sehol máshol az országban – azt hiszem –, vagy operaénekes, vagy mittudomén, mi, amit csakis Budapesten lehet csinálni, akkor OK, érthető, „jöhet” :-D De a zöm nem ilyen! Feljön a műkörmös, meg a fodrász, meg a könyvelő. Most komolyan, Zala megyében nem lehet könyvelni? Vagy Komáromban éhen hal a műkörmös?

De még ez sem érdekelne engem, személy szerint, csak az bosszant – eléggé – amikor az ilyenek, tehát pont az alapvetően nem budapesti, csak oda felnőttkorban felmászott népek idejönnek (akármi okból), aztán rínak, meg szidják Budapestet. Ez kurvára idegesít, és mindig a számon van, hogy lehet ám menni haza, ott biztos jobb.

Pl. amikor én Velencében vagy Rómában jártam, ott is istentelen turistatömeg volt, és csikorgattam is a fogamat, de nem szidtam őket, mert hiszen én magam is egy voltam a turistatömegből :-D

A másik, hogy Pesten milyen sok a hajléktalan, meg a bűnöző. Itt ugyanez van. A bűnöző a falvában nem bír rendesen bűnözni, mert 20 éves korára már mindenki ismeri és messziről kikerülik, és/vagy amúgy is csoffadt zsákfaluban lakik, ahol mindenki csóró. Nem tud lopni rendesen szegény. Mi hát a megoldás?: Feljövünk Pestre, ahol sok az ember, jól el lehet vegyülni, lehet lopni rendesen, no meg persze van egymillió turista is, azokat is meg lehet vágni. A koldusmaffia például az egész országban itt virágzik a legjobban, más vidéki nagyvárosban csak az árnyéka az itteninek, mert ide még csődülnek az ostoba, hiszékeny, naiv nyugati turisták.

Ha egyesével minden vidéki eredetű csövest meg bűnözőt összefogdosnánk és hazatoloncolnánk, sokkal kellemesebb lenne a város. Régen volt olyan – állítólag, Fatertól hallottam, szóval ki tudja – hogy „Budapestről kitiltás” mellékbüntetés. Földi paradicsom lenne, ha ezt ismét bevezetnék. Persze be is kellene tartatni.

Például mikor nemrég Csernely faluban a cigánygyerek agyonverte az öregasszonyt, és a falu lakossága elüldözte a családot (feltételeztem - a helyiek kommentjei alapján -, hogy a falubeli normális cigányok és nem a magyarok, különben mindenki a rasszizmusról üvöltött volna), akkor a többi 9 testvér és az „anya” (mert az „apa” természetesen sitten ül) hová indultak?! Na hová? Segítek: „B”-vel kezdődik és „udapest”-re végződik. Fasza! Tehát most kaptunk a nyakunkba még 9 db potenciális öregasszony-gyilkost, akik itt élnek már közöttünk; illetve persze mire a kis gyilkos kijön egy-két éven belül - ha egyáltalán lesittelik -, addigra megint 10 db lesz. És ez csak egy eset, nyilvánvalóan több tízezer bűnöző lehet az országban, aki már elkövetett valamit vidéken és inkább felmenekül ide, ahol aztán a rendőrök még véletlenül sem igazoltatnak senkit, pláne ha csak kicsit is gyanúsnak néz ki, hisz még a végén intézkedniük kellene.

Ezek, kérem, nem ám budapestiek, tehát rontják a közbiztonságot itt, de nem mi vagyunk azok!! Mégis itt finnyognak nekünk a többi vidékről jöttek, hogy jajj, micsoda rossz közbiztonság van itt Budapesten… Hja kérem, ha a vidéki bűnözők nem ide gyülekeznének, egyből jobb lenne a közbiztonság (is, meg a köztisztaság stb.)

Persze hogy ezzel nem azt akarom mondani, hogy született budapesti bűnöző nincs, és a budapestiek alapvetően mind földi angyalok. Természetesen köztünk is van egy csomó szar alak (sorolhatnám). De az itt tartózkodó bűnözőkből bizony nem 100 % eredeti itteni, hanem egy jó része szabolcsi, baranyai stb.

Na, meg aztán mi volt még abban a blogban? Hogy őt majdnem fellökte a gonosz öregasszony. És hogy többször is volt dolga gonosz öregasszonnyal az utcán, de mindig csak Pesten. Hát mit mondjak erre? Bizonyára Esztergomban vagy Mohácson minden öregasszony egy valódi tündér, egy se gonosz vagy demens vagy mindkettő. Mivel én csak turistaként járok vidéki városokban, ilyenbe még nem futottam bele ott; Pesten bizony már többször, de könnyedén lehet, hogy az a gonosz öregasszony is vidéki eredetű; meg simán lehet, hogy Norvégiában vagy Svájcban is lehet akárki rosszindulatú öregkorára. Meg amúgy, ha nekem kéne 85 évig ilyen zsúfolt és koszos városban élni, aminek a 45 %-a nem is budapesti, csak beszólni tud, akkor addigra biztos én is „gonosz” lennék.

És még, amitől ideges lettem: hogy mi az, hogy csak úgy tudnak kirándulni, hogy „elbékávéznak” a budai hegyekbe, kirándulnak, aztán hazabékávéznak!

Jaj, hát mindjárt elsírom magam. Először is örüljünk, hogy a budai hegyek itt vannak a város szélén. Aztán pedig rengeteg gyerek van, akinek bizony az a kirándulás, hogy buszra vagy HÉV-re ül és csak úgy jut ki a zöldbe, micsoda döbbenet, mert Budapesten is van belváros meg Kőbánya meg Csepel! Vagy talán mindenki lakjon a Zugligeti úton? Vagy mégis hogy?

Egyébként meg vidéki városok sem mind szép és hegyvidékes, van pl. Komló vagy Szolnok vagy Dunaújváros is. Ez a blogger, ahogy kivettem, a saját városában kb. olyan helyen lakott, mint itt – igen – a Zugligeti út; no de hát baszki, az egy kivételezett helyzet, nem az az alap! Bizony-bizony, Mátészalka vagy Salgótarján más rusnyább város is van az országban, ahol meg még rosszabb, szóval nem kellene ezen sápogni, de ha mégis, mint fentebb írtam, lehet menni haza, ott szép a környék és nem kell „elbékávézni” az erdőig.

Különben valamelyik kedvenc netes újságom FB-oldalán is volt nemrég cikk, hogy hol és hogyan szoktunk eltévedni, tök jó cikk volt, és hozzá a kommentek! Sokat röhögtem. De azoknak is az egyharmada így kezdődött: „Amikor én öt éve feljöttem Pestre, akkor….”, „Mikor 22 évesen Pestre kerültem, az első időkben….” Akkor is rögtön gondoltam magamban, hogy de miért jöttél fel Pestre? Nincs egyetem pl. Szegeden vagy Pécsen? – mert én a saját szememmel láttam. Munkahely is, mint írtam.

Aztán meg mindenki csodálkozik, hogy „vízfej”. Hát tényleg az, mert ide gyűlik mindenki. Vegyük akár a politikusokat is, mind itt bassza a rezet, de közben óbégat, hogy fúúúúúj Budapest, de azért a Cinege úton meg a Várban kell nekik lakni, de azért fúúúúúj Budapest. Tessék hazamenni a picsába Felcsútra és ott óbégatni. (És így tovább a többi politikus is.) Vagy aki mégis itt akar élni, az kussoljon el, akár politikus, akár nem. Volt szó róla, hogy Debrecen legyen a főváros. Aztán hirtelen nagy hallgatás lett erről. Valamiért nemigen óhajtanak Debrecenbe költözni az urak…. Ki érti ezt…

Szóval, ezek akasztanak ki engem. Nem elég, hogy a vidékiek – jó, sok vidéki – idejön és ezzel önmaga is gerjeszti a tömeget meg a koszt, de még ő pampog és még neki áll feljebb, hogy ez itt milyen rossz.

Hogy alátámasszam a személyes tapasztalataimból, mennyi efféle van, most gyorsan végigszaladok fejben a volt kollégákon. Egyik melóhelyen a főnök: Kaposvár. Másik melóhelyen az emberek nettó fele vidéki volt, már nem is tudom, ki honnan. Volt egy nő, az konkrétan Tatabányáról járt be. Egyik kolléganőm szabolcsi volt Pócspetriből, és úgy kerültek ide, hogy a (még fiatalos) mamája felszedett egy pénzes, nős vállalkozót, aki vett nekik egy lakást Szentendrén. Egy következő hely: Törökszentmiklós (jó, ezt a kollégát csíptem), Paks (a paraszt Mari), Salgótarján (a beképzelt, vén kurva), Szolnok, Csenger, Túrkeve. Még másik munkahely: Debrecen, Mátészalka, Pécs, valami szabolcsi kisváros. Mostani munkahely: a főnök miskolci, Rudi és Gizi Pest megyei.

És még csomó ember van, akiről nem is kérdeztem, hogy valósi-e valahová, szóval több is lehet.

Most ezek mit akarnak itt? Debrecenben, Szolnokon, Pécsen nincs munka? De ez költői kérdés, már itt vannak ugye, csak illusztrálni akarom, hogy nem kell bömbölni, micsoda rettentő hely Pest, hanem vagy hazamenni, vagy megszámolni, hogy ezekből mennyi a vidéki, és utána befogni a pofát.

komment

Címkék: vélemény bűnözés rosszkedv

süti beállítások módosítása